Wikisionario:Manuaƚe de stiƚe

Da Wikisionario

Sta pàjina la riporta na guida sul stiƚe e la formatasion da doparar co se scrive le voxe del Wikisionario.

Òcio: el manuaƚe no'l xe e no'l sarà mai conpleto, parché canbiamenti e xonte i fa parte de un projeto dinamego cofà el Wikisionario.

Tìtoƚo[canbia]

Sta sesion la rancura le indicasion par uniformar i tìtoƚi de le voxi.

Maiuscoƚe e minuscoƚe inte'l tìtoƚo[canbia]

Le maiuscoƚie inte'l tìtoƚo le va mese soƚo che co le xe previste da l'ortografia!

Cuindi i tìtoƚi i va scuaxi senpre in minuscoƚo; fa ecesion:

  • i nòmi pròpi de robe o persone in scuaxi tute le ƚengue
  • i 'nòmi in todesco, parché l'ortografia la prevede cusì
  • i agetivi in inglexe che se riferise a pòpoƚi, popoƚasion, nasion o altri toponimi, i nòmi derivai da sti agetivi, e i nòmi de le ƚengue
  • i nòmi dei giorni de la setimana e dei mexi in inglexe
  • i nòmi in fransexe che se riferise a popoƚasion, nasion evc.
  • e vanti cusì... ogni ƚengua la ga le so regoƚe.

Asenti inte'l tìtoƚo[canbia]

I asenti inte'l tìtoƚo i va mesi soƚo che se i xe previsti da l'ortografia!

Par l'asentasion de le paròƚe in vèneto se rimanda a le convension de scritura. Par chealtre ƚengue se segue le regoƚe de l'ortografia de cheƚa ƚengua spesifega: co i xe previsti i va mesi anca inte'l titoƚo, co invese l'ortografia no i prevede no i va mesi so'l titoƚo (però i va mesi so la siƚabasion e so la pronuncia).

Òcio che in serte ƚengue i asenti no i xe gravi ma acuti (á, é, í, ó, ú, ý), par exenpio in spagnòƚo e in portoghexe.

Puntegiatura inte i tìtoƚi[canbia]

Xe da evitar, inte i tìtoƚi, i segni de puntegiatura. Co la puntegiatura la fa parte de l'espresion o de la fraxe va indicà inte'l corpo de la voxe e no inte'l tìtoƚo.

I acronimi i va mesi in maiuscoƚo sensa puntini de separasion.

Strutura de na voxe[canbia]

Parché el Wikisionario el posa èsare lexibiƚe e doparabiƚe xe ben che la strutura de le voxe la sia omoxenea. Par farlo se dopara i modeƚi (pàjine speciaƚi che le pol èsar incluxe in altre pàjine), che i parmete de crear sesion standard par sudividare el contegnùo de la voxe.

Sesion che no pol mancar[canbia]

Ogni voxe la gavaria da 'ver:

  1. Inte la prima riga un modèl inisiaƚe che spesifega la ƚengua, par exenpio {{-vec-}} par la ƚengua vèneta, co eventualmente un parametro che spesifeghe la variansa (pa' aprofondir varda Ajuto:Varianse)
  2. Inte la riga soto un modèl che'l diga el tipo de paròƚa, par exenpio {{eo}} pa' un vèrbo in esperanto
  3. Inte la tersa riga el modèl {{pn}} (che'l scrive el tìtoƚo in graseto) e de seguito el so xenere (m o f), se la paròƚa la ga un xenere, e el nùmaro (sing, pl, inv)
  4. Inte la cuarta riga un porteƚeto # seguìo da la definision de la paròƚa. Se se vol inserir n'altra definision basta ndar a capo e xontar 'n altro porteƚeto
    • se nesesario la definision la gavarà da èsar presedua dal anbito de aplicasion

Vedemo deso in detaƚio sti elementi:

Ƚengua[canbia]

Un Wikisionario multilenguistego...

La prima roba da spesifegar xe a che lengua apartien la paròƚa. Anca se cuesto el xe un Wikisionario in ƚengua vèneta el scopo del prejeto el xe de deventar na risorsa on-line multiƚengua.

Par spesifegar la ƚengua se dopara i modeƚi lenguistisi, che ga sta sintasi: {{-ISO-}}, 'ndove che al posto de ISO va meso el còdexe ISO de la ƚengua in cuestion. Voƚendo se pol spesifegar anca la variansa xontando el parametro: {{-ISO-|variansa}}.

Se la paròƚa la ga signifegai difarenti in pì ƚengue xe oportuno riportarle tute metindo le ƚengue in ordene alfabetego, co l'ecesion del vèneto che'l va meso par primo dato che sto cuà el xe un Wikisionario in ƚengua vèneta. Par farlo xe sufisente xontar 'n altro modèl lenguistego e 'ndar vanti come se la fuse na normal voxe. Inte'l caxo che'l signifegà el sia conpagno del steso termine vèneto bastarà métar un rimando a la pàroƚa vèneta.

Tipi de paròƚe[canbia]

Par spesifegar el tipo de paròƚa va meso el modèl "parte del discorso", che ga sta sintasi: {{-tipo-}}, 'ndove che al posto de tipo va meso el tipo de paròƚa (noun pa' un nòme, verb pa' un vèrbo evc.)

Sto modèl el categorixa automategamente la voxe metendoƚa inte la so categoria, però par far in modo che la vegna categorixà puƚito cogna xontar el parametro de la ƚengua: {{-tipo-|ISO}}, se no la voxe la vien categorixà infrà le sensa còdexe lenguistego.

Se la paròƚa la pol apartegner a difarenti parti del discorso (par exenpio la podaria èsar sia un agetivo che un nòme) xe da métar tuti i signifegai. Par farlo xe sufisente xontar el modèl "parte del discorso" tante volte cuante che ghi ne serve. Se elenca ƚa parte del discorso in ordene alfabetego, donca agetivo, avèrbio, nòme, pronòme, vèrbo...

Se la paròƚa la xe un vèrbo va spesifegà se'l xe tranxitivo, no tranxitivo o riflesivo.

Xenere e nùmaro, declinasion o paradigma[canbia]

I xeneri in vèneto i xe do: maschiƚe (da indicar co m) e feminiƚe (da indicar co f). Xe posibiƚe che ghe sia paròƚe sia maschiƚi che feminiƚi, in chel caxo va meso m e f. Oviamente se mete el xenere soƚo che par le parte del discorso che ƚo ga, in chealtre no'l va meso.

No tute le ƚengue le ga el xenare, serte altre invese le ga el xenere "neutro", basta far atension e conportarse de conseguensa: se 'l ghe xe el va meso (el neutro el se indica co n), se no'l ghe xe no'l va meso.

De fianco al xenere va indicà el nùmaro. In vèneto ghe xe do nùmari: el singoƚare (sing) e 'l pluraƚe (pl). Co la paròƚa la ga la stesa forma al singoƚare e al pluraƚe se dixe che la xe invariante (inv). Serte ƚengue le ga pì de do nùmari, par exenpio el sloven el ga el duale (dual).

Inte'l caxo dei nòmi al singoƚare va meso, de fianco al nùmaro un link a la voxe al pluraƚe. Inte'l caxo dei agetivi va doparà el modèl {{tabs}}. Che'l ga sta sintasi cuà: {{tabs|maschiƚe singoƚare|maschiƚe pluraƚe|feminiƚe singoƚare|feminiƚe pluraƚe}}. Sto modèl el va benon par scuaxi tute le ƚengue romanxe, par altre ƚengue se dopara altri modeƚi.

Definision[canbia]

Tratandose de un galepin la definision la xe la parte fondamentaƚe de la voxe. le varie definision le va formatae inte la forma de na lista numarà, da reaƚixar metindo al inisio de ogni riga el porteƚeto #:

  1. ...
  2. ...
  3. ...

In ogni riga va inseria na definision, curta ma conpleta, par ogni signifegà che la paròƚa la pol 'ver. Le definision le va mese co'l inisiaƚe minuscoƚa, sensa gnaun segno de puntegiatura a la fine de la definision e linkando i termini prinsipaƚi (basta métar la paròƚa infrà parentexe cuadre). El scopo de na definision el xe de fornir el signifegà inte na spiegasion ciara e conpleta donca no la ga da èsar masa particoƚarexà (no semo mia na ensiclopedia) ma gnanca masa curte (no basta métare un sinònimo).

Par paròƚe che le ga signifegai "tenisi" o spesifeghi xe posibiƚe métar al inisio de la riga un modèl de terminoƚoxia speciaƚixà che 'l indiche 'l anbito in cui la paròƚa la xe doparà.

Pa' un signifegà particoƚare pol esar xontae da una a tre fraxe tipo, in corsivo e presedue da porteƚeto e asterisco #*. la fraxe la pol eventualmente èsar seguia da parafraxi esplicativa no in corsivo. Exenpio
#definision
#*''exenpio'': eventuaƚe spiegasion del exenpio

Tute le definision le va dae in léngua vèneta, anca cheƚe de le paròƚe in altre ƚengue.

Par evitar dopioni le definision de le paròƚe foreste le pol èsar pì curte: defati basta metar un wikilink a la tradusion in ƚengua vèneta.

Fonti e riferimenti[canbia]

Xe indispensabiƚe citar na fonte atendibiƚe par rendare pì fasiƚe el controƚo so la veridisità del contegnùo. Par xonta le fonti se dopara el modèl {{-ref-}} (da métar in fondo a la voxe, prima de le categorie). Inte la riga dopo se mete la fonte (o a man o doparando {{Fonte}}) presedua da un asterisco.

Se inte la pàjina xe tratae difarenti ƚengue va spesifegà a cuaƚe che se riferise la fonte:
*Ƚengua1:
**{{fonte|prima fonte}} (notar el dopio asterisco)
**{{fonte|seconda fonte}} (na riga pa' ogni fonte)
*Ƚengua2: (o qualunque altra lingua)
**{{fonte|fonte}}

Modeƚi e sesion che se pol xontar[canbia]

Anca se no indispensabiƚi xe comuncue preferibiƚe che la voxe la gapia anca ste sesion, in sto ordene:

Siƚabasion[canbia]

La siƚabasion de la paròƚa, da indicar métendo el modèl {{-hyph-}} e so la riga dopo un punto e virgoƚa (;) seguio da la siƚabasion conpleta de asento e co le siƚabe divixe da la secuensa "spasio, pipe (overo: |), spasio". Par exenpio:
{{-hyph-}}
; àl | ba | ro

Pa' un aprofondimento so le convension e i caxi particoƚari varda Ajuto:Siƚabasion.

Pronuncia[canbia]

La pronuncia de la paròƚa, da indicar métendo el modèl {{-pron-}} e so la riga dopo la pronuncia stesa. Inte la maxor parte dei caxi la pronuncia la sarà inte'l standard IPA e par inserirla xe preferibiƚe doparar el modèl {{IPA}}:
{{-pron-}}
{{IPA|/'albaro/}}

Pa' un aprofondimento so le convension e i caxi particoƚari varda Ajuto:Pronuncia.

Etimoƚoxia / Derivasion[canbia]

L'etimoƚoxìa o derivasion de la paròƚa, da indicar métendo el modèl {{-etim-}} e so la riga dopo l'etimoƚoxìa stesa:
dal [[ƚengua]] ''[[termine in corsivo]]'', "[[tradusion]]"

Pa' un aprofondimento so le convension e i caxi particoƚari varda Ajuto:Etimoƚoxia.

Sinònimi[canbia]

I sinònimi de la paròƚa, da indicar métendo el modèl {{-syn-}} e so la riga dopo i sinònimi presedui da un asterisco, eventualmente separai da na virgoƚa e, se nesesario, presedui dal nùmaro de la definision infrà parentexe:
{{-syn-}}
* ''(1)'' [[sinònimo1]], [[sinònimo2]], [[sinònimo3]]       
* ''(2)'' [[sinonimo4]]

Contrari[canbia]

I contrari de la paròƚa, da indicar cofà i sinònimi ma métendo el modèl {{-ant-}}.

Derivai[canbia]

I derivai de la paròƚa, da indicar cofà i sinònimi ma métendo el modèl {{-der-}}.

Termini coreƚađi[canbia]

I coreƚađi a la paròƚa, da indicar cofà i sinònimi ma métendo el modèl {{-rel-}}.

Varianse[canbia]

Ƚe varianse de la paròƚa, da indicar cofà i sinònimi ma métendo el modèl {{-var-}}.

Alterai[canbia]

I alterai de la paròƚa, da indicar cofà i sinònimi ma métendo el modèl {{-alter-}}.

Ipònimi[canbia]

I ipònimi de la paròƚa, da indicar cofà i sinònimi ma métendo el modèl {{-ipon-}}.

Iperònimi[canbia]

I iperònomi de la paròƚa, da indicar cofà i sinònimi ma métendo el modèl {{-iperon-}}.

Paròƚe da no confóndare[canbia]

Eventuaƚi paròƚe da no confóndare co la paròƚa in ogeto, da indicar come i sinònimi ma métendo el modèl {{-noconf-}}

Provèrbi e modi de dir[canbia]

Eventuaƚi provèrbi e mòdi de dire ligai a la paròƚa in ogeto, da indicar métendo el {{-prov-}} e so le righe dopo i difarenti modi de dir inte un elenco puntà co le espresion in corsivo e la spiegasion no in corsivo.

Tradusion[canbia]

La tradusion inte le diverse ƚengue de la paròƚa, da indica métindo el {{trad-su}} e so le righe dòpo le tradusion inte un elenco puntà. le ƚengue le va mese in ordene alfabetego e de fianco a la tradusion va meso eventualmente el xenere (m par el maschiƚe, f par el feminiƚe ....). A mèẑ de le tradusion va el {{trad-mexo}} e a la fin el {{trad-xo}}. Par exenpio le tradusion de àlbaro:
{{trad-su}}
{{t|fr|arbre|m}}
{{t|en|tree}}
{{trad-mexo}}
{{t|it|albero|m}}
{{t|de|Baum|m}}
{{trad-xo}}

Coniugasion[canbia]

La coniugasion o la declinasion conpleta. Varda sta categoria.

Altri projeti[canbia]

I link a altri projeti Wikimedia i va mesi a fondo pàjina dopo el {{-ref-}} e prima de le categorie. Prima se inserise so na riga: == Altri projeti == e po so la riga dopo se mete el modèl {{interprojeto}}.

Paròƚe foreste[canbia]

Par le paròƚe foreste el stiƚe el xe conpagno, però al posto de le definision va meso le tradusion in vèneto come se le fuse na definision. Sinònimi, contrari e vanti cusì i xe oviamente inte la stesa ƚengua de la paròƚa, donca so'l inglexe "home" ndarà meso "house" e no "caxa".

Termini trasferìi[canbia]

Serti termini, segnai dal modèl {{Trasferia}} i xe stai trasferi da l'ensiclopedia. Probabilmente no i xe wikifegai donca i xe da sistemar secondo le indicasion de sto manuaƚe. Na volta sistemai va cavà el modèl.

Terminoƚoxia speciaƚixà[canbia]

Par spesifegar un anbito d'uxo de na paròƚa se dopara scuaxi senpre el modèl {{Term}}. El va meso infrà el porteƚeto e la definision de la paròƚa e 'l ga un parametro da spesifegar: 'l anbito. La sintasi la xe sta cuà: {{Term|anbito}}.

In serti caxi spesifisi pol servir doparar sto modèl anca par indicar che chel signifegà là el ghe xe soƚo che inte na determinata variansa de la ƚengua, vardar Ajuto:Varianse par na spiegasion pì detaƚià.

Traesto fora da Wikipèdia - L'ençiclopedia łìbara e cołaboradiva in łéngua Vèneta "https://vec.wiktionary.org/w/index.php?title=Wikisionario:Manuaƚe_de_stiƚe&oldid=33587"